Google Reader

Na aan maand Google Reader te gebruiken na een aantal jaren Bloglines, is het tijd om een tussenbalans op te maken. (Niet dat ik terug kan overigens:-).
Zowel de gewone webversie als de mobiele versie van Google Reader bevallen mij goed. Daar waar Bloglines er van uit ging dat je alles wat op het scherm kwam ook gelezen hebt, werkt GR net omgekeerd, je moet items markeren als gelezen om ze te verwijderen.
Dit klinkt als veel werk, maar dat is het niet. Wat ik verder een handige optie vind is dat je alle ongelezen items onder elkaar kunt zien en zo een lijst doorlopen ipv per feed te kijken welke berichten nog ongelezen zijn. Behalve het lezen van feeds heb ik nog weinig tot niets gedaan met het ‘delen’ en ‘favorieten’. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik (nog) niet weet wat het effect daarvan is.
Wie kan me daar bij helpen of heeft tips?

5 Reacties to “Google Reader”

  1. Dymphie Says:

    Ikzelf ben al een tijd geleden van bloglines naar GR overgestapt en daar gebleven, maar heb de bloglines account wel aangehouden en kijk af en toe terug.
    Het enige wat ik miste is de methode om een item apart te zetten: dat was daar net even handiger.

    Netvibes is me veel te onstabiel, en ik wil zelf in de hand houden wat ik op gelezen zet: soms scan ik grote hoeveelheden op titel, en soms wil ik ze stuk voor stuk ‘open’ langs krijgen. Afhakenlijk van mijn tijd en zin.
    Voordeel van GR is ook dat je er in kunt zoeken.

    Delen is nuttig: dat kun je individueel doen -ik scan shared-items van een paar anderen- en van die van jezelf kun je een pagina maken waar anderen weer een RSS op kunnen nemen. die zou je bovendien zo ook in een website kunnen inlezen.
    Zie bijv mijn eigen weblog: daar heb ik een link naar mijn shared items gemaakt.

  2. Janneke Says:

    Delen gebruik ik wel veel, naar een mailadres, twitter of wat dan ook. Vooral als attendering vind ik die erg handig.
    Het markeren als favoriet is mij ook nog niet helmaal duidelijk, je ziet wel welke items je als favoriet heb gemaakt, dus misschien moet je het zien als bookmarks en is het voor op de lange termijn handig..

    • Janneke Says:

      Oh wacht, er zit een verschil met de delen knop in mijn phone app (newsrob) en de delen knop van google reader zelf…
      Zo blijkt maar weer dat ik google reader eigenlijk alleen op mijn telefoon gebruik.

  3. Edwin Says:

    Alleen de mensen die je volgen krijgen die links te zien, in een apart kopje. Het is in feite een soort delicious op basis van feeds. Als je zelf veel mensen volgt kan dat ook weer een stortvloed worden. Voor de mobiele versie vond ik dat niet handig. Daarom heb ik het zelf weer uitgezet.


Geef een reactie

