Sales of nerd?!

Vorige week vrijdag mocht ik tijdens een demo-dag van de sectie Hogeschoolbibliotheken van de VVBAD de producten van Serials Solutions demonstreren voor een groep van zo’n 30 bibliothecarissen. ’s Ochtends was de beurt aan de verschillende federatieve zoekmachines, ‘s-middags aan de link resolvers.

Verder waren er productdemonstraties van EBSCO, Swets, Infor en Ex Libris. Veelal begonnen de presentaties met een PowerPoint demonstatie, zodat na de eerste presentatie, iedere volgende leverancier in herhaling viel.

Ik had er gelukkig voor gekozen om alles live te laten zien, zonder PowerPoint. Mijn grootste probleem was het Belgische toetsenbord, zodat het even duurde voordat ik mijn inlogcodes, correct kon intoetsen🙂 Oef… toch gelukt.

Na mijn presentatie van 360 Link, 360 Search en Summon, vroeg een van de andere leveranciers “ben jij sales of nerd?”.
” Hé, wat bedoel je?”
“Nou, gewoon, ben je sales of nerd?”
Ik antwoorde “bibliothecaris”.
“Nerd dus!” was de reactie van degene naast mij.

Daar had ik wellicht harder tegen in moeten gaan, maar dit soort reacties kom ik wel vaker tegen. Toen ik net begon bij EBSCO, ruim 10 jaar geleden, was het eerste dat een collega van een ander kantoor tegen mij zei toen ik vertelde dat ik bibliothecaris was (ben); “but you don’t look like a librarian”.

Nou ik ben het echt. (zie ook de titel van mijn blog, Bibaholic). Vandaar dat ik het fijn vind om bij Ingressus te werken. Een club met bijna allemaal bibliothecarissen, die begrijpen wat onze klanten willen en waarom ze iets willen.

Laat een andere leverancier maar denken en uitspreken dat bibliothecarissen allemaal nerds zijn. Op die manier krijgen ze nooit een klik met hun doelgroep. Het verklaart het soms hoge verloop bij leveranciers. Dit soort mensen kiest binnen de kortse keren voor een andere baan, of ze brengen onvoldoende omzet binnen ….

NB: Ik ga niet verklappen wie de “nerd”-vraag heeft gesteld…

Geplaatst in Evenementen. Tags: . Leave a Comment »

Geef een reactie

