Summon

Afgelopen vrijdag, tijdens de informatiedag digitale bibliotheken in de OBA, hield Helle Lauridsen een interessant verhaal over Summon van Serials Solutions. Waar ik eerder dacht dat Summon min of meer de commerciële variant van Summa was, kon Helle mij in de wandelgangen wat meer van de ins en outs vertellen…

Beide partijen zijn ooit wel samen begonnen met de ontwikkeling, maar gaandeweg kwamen er verschillende ideeën en is ieder zijn eigen weg gegaan. Omdat beide systemen open source zijn, wordt er wel regelmatig met elkaar gesproken.
Summon is nog steeds in Beta en er zijn nu >90 uitgevers die hun data vooraf laten indexeren door Serials Solutions. Want dat is eigenlijk het grootste verschil met een federatieve zoekmachine die ‘on the fly’ zoekt en dan de gevonden resultaten presenteert. Summon heeft alle bronnen al vooraf (fulltext) geïndexeerd en kan daardoor ook sneller de resultaten tonen.

Nu snap ik (denk ik) ook het verschil met PurpleSearch van Groningen beter. PurpleSearch maakt gebruik van de door MetaLib gepresenteerde resultaten en indexeert die achteraf. Of je dan geen toestemming van de uitgevers nodig hebt weet ik niet en wat gebeurd er als je iets zoekt over een onderwerp, waar nog nooit geen resultaten voor zijn gevonden?

Als iemand het weet of het mij kan vertellen (bv via de comments), houd ik me aanbevolen.

Geef een reactie

