Wowter’s verzoeknummer

Wouter Gerritsma is een van de bekendere Nederlandse Bibliobloggers onder de naam Wowter. Behalve zijn Nederlandstalige blog, onderhoudt hij ook een Engelse versie met soms andere onderwerpen. Afgelopen week schreef hij een soort open brief aan zo’n 90 Nederlandse talige bibliobloggers met het verzoek is te schrijven over “Waarom bloggen we, wie bereiken we er mee, lukt het om een community te bouwen, wat zijn je mooiste posts, of je populairste, hoe vaak kijk je naar je statistieken?”

Wowter mag namelijk tijdens de OCN2008 in een track over Web 2.0 iets vertellen over de groei en ontwikkeling van de Nederlands (talige) biblioblogosphere. De reacties die zijn oproep opleveren worden vervolgens weer gebruikt om zijn verhaal te illustreren met voorbeelden uit de blogpraktijk.

Waarom blog ik?
Bibaholic is mijn tweede blog, nadat ik vorig jaar korte tijd Bibnews had geprobeerd. Voor mij zijn er verschillende redenen om te bloggen.
De belangrijkste reden voor mij om te bloggen is om het uit te proberen en te ervaren hoe je als bibliotheek dit betrekkelijk nieuwe medium kunt gebruiken als extra informatiekanaal naar je gebruikers. Het is dus niet mijn ambitie om de meeste berichten te schrijven of heel beroemd te worden met dit blog.

Een andere reden is dat ik voordat ik begon met bloggen al behoorlijk wat feeds volgde. (zie ook mijn blogrol). Bloggen is bijna een logisch vervolg op het volgen van blogs. Omdat ik de feeds lees via Bloglines, bezoek ik de blogs eigenlijk alleen maar om er een reactie achter te laten. Dat is tegelijkertijd een reden voor mij om niet zo heel veel aandacht te schenken aan het uiterlijk van mijn eigen blog. Ik zou bv graag mij Flickr foto’s tonen, maar toen dit na diverse pogingen niet lukte, liet ik het maar zoals het was. Die tijd besteed ik liever aan andere zaken.

Omdat ik enerzijds zelf al zoveel feeds lees en volg, ga ik er soms bijna te van zelfsprekend van uit dat iedereen dit doet en dat de informatie dus al bekend is. Anderzijds werk ik niet meer in een bibliotheek maar voor meerdere bibliotheken. Als leverancier/dienstverlener kan ik natuurlijk niet zo maar over ervaringen bij klanten gaan schrijven. Ik vind het heel moeilijk om te schrijven over wat ik bij klanten vertel of mee maak, bang om iemand op de tenen te trappen misschien wel. Ook merk ik dat er een kleine groep bibliothecarissen is die achter alles wat ik vertel of doe iets zoekt, ‘wat wil Ronald nu weer verkopen’, terwijl mijn belangrijkste drijfveer mijn enthousiasme en de liefde voor het vak is.

Wie bereiken we er mee?
Ik heb nog niet zo’n hele grote schare fans en de statistieken tussen WordPress en Feedburner wisselen nogal, maar ik mag er van uit gaan dat er tussen de 15 en 20 mensen binnen ons vakgebied mijn blog volgen.

Lukt het om een community te bouwen?
Of er echt sprake is van een community weet ik niet. Reacties komen meestal wel van mensen die ik ken en/of regelmatig spreek of tegenkom. Ik vind het krijgen van reacties wel erg leuk, dus kom maar op. Ook suggesties met onderwerpen of vragen zijn van harte welkom…

Wat zijn je mooiste/populairste posts?
Nou, dit is zeker wel een van de langste en meest persoonlijke posts geworden…. De meeste lezers trokken echter de posts vanaf CIL2008 over de jongens van DOK die een overweldigende ovatie kregen voor hun keynote tijdens dat congres in Washington. Ook de posts over federatieve zoekmachines doen het erg goed. Mensen die daarover van gedachten willen wisselen, spreek ik ook graag tijdens de OCN in de RAI.

Hoe vaak kijk ik naar de statistieken?
Niet zo heel vaak. Ik heb een account bij Feedburner, maar daar kijk ik niet zo vaak naar en de statistieken in WordPress zie ik als bij toeval, onderaan een pagina staan. Ik kijk dus niet heel bewust naar de cijfertjes.

Nou Wouter, je hebt wat los gemaakt in Nederland. Als je nog meer vragen hebt of meer wilt weten, dan kun je natuurlijk een reactie achterlaten;-)

Geplaatst in blogs, Evenementen. Tags: , . 1 Comment »

Eén reactie to “Wowter’s verzoeknummer”


Geef een reactie

