licentiecontactpersonendag Surfdiensten

Gisteren was de licentiecontactpersonendag van SURFdiensten en de SHB. Omdat wij sinds kort officieel een licentieovereenkomst voor Hidden Automatic Navigator (HAN) hebben met SURFdiensten, mocht ik een presentatie over HAN geven.

Het ochtendprogramma was besloten en daar was ik niet bij dus daar kan ik niets over vertellen, wel over het middagprogramma waar ook andere productpresentaties waren. Wat ik heel erg netjes vond van SURF is dat aan alle leveranciers gevraagd werd of het bezwaarlijk was als andere leveranciers bij de presentatie aanwezig zouden zijn. (Iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt). Behalve voor OCLC met een verhaal over NetLibrary was dat voor niemand een probleem. Omdat het nog een voorstel mbt NetLibrary betrof, was ook dat te begrijpen.

De eerste presentatie na de lunch was van Hans-Peter Meulekamp (EBSCO) en Jaap Kuipers (SURFfederatie) over federatieve authenticatie. Er zijn meerdere contentaanbieders die Shibboleth hebben geimplementeerd en ook al diverse instellingen die er mee werken. Windesheim kreeg een pluim vanwege de snelheid en voortvarendheid waarmee men aan tot een implementatie was gekomen. Raymond heeft daar zelf ook al over geblogd.

Daarna was de beurt aan Karin Jensma van Swets met een voorstel omtrent de tijdschriften van de The Association of Learned and Professional Society Publishers ALPSP . Betreft zo’n 728 tijdschriften onder de naam ALPSP Learned Journals Collection. Zo’n 30% wordt door ISI geindexeerd in de Citation Index. De toptijdschriften die Karin liet zien, waren voor mij allemaal onbekend. Lijkt mij dus een echte niche aanbieding van uitgevers waarmee Surf in sommige gevallen IOS Press en OECD al overeenkomsten heeft. Het totale pakket wordt wel met een aantrekkelijke korting aangeboden. Referenties uit Griekenland en Turkije maakten echter geen indruk op de aanwezigen.

Daarna was het mijn beurt om iets over HAN te vertellen. HAN sluit mooi aan op de authenticatie methoden waar de SURFfederatie al mee bezig is en waar eerder op de dag over werd gesproken. Afgesproken om samen met SURF te kijken hoe we beide complementaire oplossingen optimaal op elkaar kunnen afstemmen. Behalve de authenticatie en het beheer van wachtwoorden bieden de statistieken een goede onderbouwing voor het collectiebeheer.
Op naar de volgende licentie die we met Surf willen sluiten, bijvoorbeeld voor Serials Solutions.

Dan Scott van Emerald vertelde over de verschillende pakketten die zij aanbieden. Emerald richt zich mn op de management titels en ze hebben net een aantal e-book titels van Elsevier overgenomen.

Tot slot mocht Robert Dowding zijn presentatie over Research for Libraries houden. Er waren ondertussen al wat mensen naar huis, wat misschien de reden was dat Robert zijn presentatie een beetje afraffelde in 5 minuten. Het is mij enigszins ontgaan wat hij nu verkoopt, maar dat kwam ook door mijn enthousiasme over de toekomstige mogelijkheden die Jaap Kuipers en ik zagen voor samenwerking.

Lees ook het verslag van Raymond over deze dag.

Geef een reactie

