BUILDING GOOD DIGITAL COLLECTIONS

Ik las net het nieuwste nummer van de Canadian Health Libraries Association.

Behalve een interessant artikel over Web 3.0 , het semantische web en de boekbesprekingen, ook een verwijzing naar een nieuwe NISO publicatie over het bouwen en onderhouden van digitale collecties “A framework of Guidance for Building Good Digital Collections“.

NISO

Ik heb het nog niet gelezen (100 pagina’s) maar op het eerste gezicht ziet het er zeer interessant uit. Temeer omdat ik dagelijk merk dat er maar weinig bibliotheken zijn die een geintegreerd collectiebeleid hebben, waarmee ze aanschaf-, beoordelings-, evaluatie- en saneringscriteria hebben beschreven voor zowel de traditionele, fysieke, collectie EN gelijktijdig ook voor de elektronische collectie. Verder zou zo’n beleid mi gelijk over de tools moeten gaan die nodig zijn om die collecties aan te bieden aan de gebruiker en te beheren.

Daarbij denk ik dan oa aan een link resolver, een federatieve zoekmachine en een ERM oplossing.

Interessante ingrediënten voor discussies die ik regelmatig voer met onze klanten…

Geef een reactie

