Ugame Ulearn 2010

Gisteren, 1 april, werd voor de 3e keer Ugame Ulearn georganiseerd in de Aula van de TU Delft. Voor mij was het de eerste keer en eerlijk, ik vond het een zeer verfrissende en heel inspirerende bijeenkomst die ik iedereen kan aanraden.

Verfrissend: In niets was ugul10 zoals iedere andere conferentie of congres. Bij binnenkomst werden er gelijk complimentjes uitgedeeld door een aantal prachtige dames. (ik bloos er nu nog van…); een priester die van StarTrek houdt, was de dagvoorzitter; sprekers die worden ingeleid alsof het popsterren zijn, met drumsolo’s, goochelaars, Stevie Nicks en een buikdanseres. Kortom niet zo’n saaie bedoening zoals we die al zo vaak meemaken. Daarmee sloot de organisatie perfect aan bij het thema van de dag: user experience.

Inspirerend: Ook de 4 sprekers lieten op een uitstekende manier zien hoe zij bezig zijn om in hun dagelijkse praktijk aan te sluiten bij de ervaringswereld van hun gebruikers.

David Lee King, is de filiaal manager van de digitale bibliotheek in zijn stad. Interessante benadering om daar een aparte functie van de maken. David kijkt mn naar allerlei sociale netwerksite, YouTube, BBC hoe zij omgaan met hun doelgroepen. Bibliotheeksites vindt hij bijna allemaal erg slecht. link naar zijn voordracht.

Bij het verhaal van Michael Edson van het Smithsonian Institute, moest ik gelijk denken aan mijn bezoek 2 jaar geleden aan Washington in het kader van Computers in Libraries, waarbij ik ook gelijk gelegenheid had om de 2 vliegtuigmusea te bezoeken. Ik had natuurlijk vooraf de websites bekeken en deze waren nogal statisch. Michael vertelde over de plannen om meer interactie met (virtuele) gebruikers te stimuleren, want hun online presence is momenteel schrikbarend laag. Over een week of 2 is het de bedoeling dat deze zgn. ‘Commons’ als prototype live gaan. Ik hoop ook voor de vliegtuigmusea, want daar wil ik wel aan mee doen. presentatie op Slideshare

Gary Vaynerchuk was met zijn Wine Library daarin misschien wel een vreemde eend in de bijt, maar zijn bijdrage via Skype was daarom niet minder relevant. Hoe hij er in is geslaagd het internet in te zetten om zijn klanten te bereiken en aan zijn producten te binden is een voorbeeld voor iedereen. We kunnen nu allemaal zijn boek “Crush it” lezen dat voor iedereen klaar lag. Hij maakt elke dag een nieuw filmpje voor zijn eigen online televisie kanaal en onderhoudt veel contacten met klanten via allerlei online netwerken. Pfuh, eigenlijk zou ik ook meer moeten bloggen. Gary maakt het echt een vast onderdeel van zijn werk. Knap hoor zo’n discipline en toewijding.

Michael Stephens van TameTheWeb ging zoals we van zijn blog gewent zijn in op het kijken naar de bibliotheek door de bril van de gebruiker. Wat voor een indruk krijgt de gebruiker bijvoorbeeld van alle bordjes en verboden die in veel bibliotheken hangen. Zijn die echt wel nodig en welke indruk maken we daarmee?

Kijk voor een fotoimpressie van deze dag eens op Flickr.

Of op de volgende blogs:
Lukas Koster;
Monique Verweijmeren link ;
Jan Klerk link ;
Johan Mijs link;
Anneke Dirkx link;
Kaldenback link;
David Lee King link;
Christina Hiemstra alias Sneeuwwitje link;
meer tips welkom??

Ugame Ulearn sloot heel mooi aan bij een postcast die in vandaag beluisterde van InfoPeople over de missies en/of mantra’s¬†van een bibliotheek. Een mooi voorbeeld van een missie van een academische bibliotheek “save time, get better grades”. Precies daar gaat het om, de klant!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: